Dva kroky tam a jeden zpátky

12.11.2013 - O studiu jazyků

 
Zamýšleli jste se někdy nad konkrétním vyjádřením úspěšnosti vámi vychozeného jazykového kurzu? A to nejenom z hlediska porovnání zaplacených a skutečně vychozených lekcí, ale i porovnáním látky, kterou v daném kurzu máte zvládnout a toho, co si na konci kurzu sebou skutečně odnášíte?
 
Jako soukromé osoby vychované našim školním systémem, ve kterém se víceméně počítá s tím, že se učíme zbytečné věci zastaralými postupy, na žádné objektivní vyhodnocování zvyklí nejsme. Jsme, naopak, smířeni s tím, že si kurz „odsedíme“, a víc, než o kolik jsme se reálně v daném jazyku zlepšili, kvitujeme to, jak jsme se posunuli v žebříčku kurzů směrem k nějakému certifikátu.
 
Jestliže se vůbec zabýváme zpětným hodnocením kurzu, posuzujeme spíše subjektivní dojmy jako je kolektiv, to, jestli je nám lektor sympatický a jestli nás moc neotravuje, jak se v okolí parkuje a jestli nám nevadil vydýchaný vzduch ve třídě. Statisticky se ale zpracovávají úplně jiná kritéria, se kterými běžně pracují lidé na odděleních HR, když vyhodnocují efektivitu jazykových kurzů pro zaměstnance. A z nich plynou například tato fakta:
 
-       dlouhodobá průměrná docházka tradičních jazykových kurzů je 62%
 
-       27% frekventantů se kurzu neúčastí, neboť mají v daný čas jiné povinnosti
 
-       11% zaměstnanců není spokojeno se skupinovou výukou
 
Předpokládejme, že pro výuku jednotlivců na skupinové jazykové kurzykamenných jazykovkách budou platit asi podobné výsledky. Že nepotěší, že vypovídají o dlouhodobě neefektivně vynakládaných finančních i časových prostředcích, je jasné. A je pravděpodobné, že stojí i za celkově špatnou úrovní gramotnosti českého národa v cizích jazycích – 50% lidí se svými jazykovými schopnostmi stagnuje, 24% se zhoršuje. I když nepatříte mezi X zaměstnanců velké firmy, která jazykové kurzy platí za své zaměstnance a jejich pokrok sleduje a vyhodnocuje v tabulkách, ale chodíte na kurz individuálně, z vlastního rozpočtu, můžete si pro sebe hledat takouvý styl výuky, který rizika nízké efektivity a pomalého pokroku budou minimalizovat. Zde jsou parametry, které je dobré sledovat a podle kterých je dobré vybírat si tu správnou platformu výuky cizího jazyka:
- platíte za výukový obsah ne za počet hodin v daném kurzu (tím úplně vyloučíte riziko zvyšování ceny za jednu lekci podle toho, kolik se vám toho z kurzu reálně povede vychodit)
- v rámci kurzu postupujete vlastním tempem (tím využijete čas k učení na maximum, nemusíte kvůli spolužákům brzdit v místech, která jsou vám zřejmá a naopak neadekvátně přidávat v pro vás problematických pasážích, které byste potřebovali probrat do hloubky a s více opakováním)
- studujete v čase, který vyhovuje vám, který respektuje vaše pracovní vytížení, mentální připravenost učit se. Nemusíte se znásilňovat k pozornosti když vás zrovna bolí hlava nebo máte myšlenky na velkou prezentaci, co vás čeká v práci následující den
Nekupujte si kurz, kde uděláte dva kroky tam a o jeden se vrátíte. Vybírejte tak, aby jste kráčeli dopředu, měli ze studia dobrý pocit a vaše vědomosti se reálně zlepšovali.

Autor: Xénia Křížová, ONLINE jazyky




Zpět na přehled článků
highslide